Spanplafonds
Ontdek alle mogelijkheden van Plameco spanplafonds voor jouw huis. Het juiste plafond voor elke kamer en elke stijl. Functioneel, veelzijdig en blijvend mooi.
Lees meerKleuren hebben effecten op mensen. Rood associëren we met de liefde en blauw met water en rust. De kleurenpsychologie bestudeert de effecten die kleuren hebben op mensen. Dit kunnen uiteenlopende effecten zijn. Van associaties die we maken bij het zien van een bepaalde kleur tot daadwerkelijke fysiologische reacties op een kleur.
Dat kleuren door bedrijven worden ingezet om reclames kracht bij te zetten, is natuurlijk niet voor niets. Kleurgebruik kan een goede manier zijn om mensen aan te zetten tot gedragsverandering. Zo is chips ongezond, maar zijn de verpakkingen kleurrijk en vrolijk. Door de verpakkingen op deze manier te ontwerpen, ontwikkelen we toch een positieve associatie bij het zien van de zak chips. Negatieve associaties door kleurgebruik zijn natuurlijk ook mogelijk.
Ook in het interieur kun je kleuren inzetten om een bepaalde sfeer te creëren of een verhaal te vertellen. Je kiest dus niet alleen een kleur omdat deze goed bij je past en je de kleur mooi vindt, maar ook omdat een kleur bepaalde dingen over jou en jouw huis zegt. Daarom is het goed om voor het kiezen van een kleur te onderzoeken welke associaties deze kleur precies bij mensen teweeg brengt.
-afbeelding-
Zoals eerder geschreven kunnen kleuren bepaalde associaties bij mensen oproepen. Zelfs fysieke reacties zijn mogelijk bij het zien van een kleur. De kleurenpsychologie onderzoekt de reacties van mensen bij het zien van een bepaalde kleur. Dit klinkt simpel, maar is erg lastig. Er zijn immers vele kleuren die allen in verschillende tinten te zien kunnen zijn.
Daarbij speelt cultuur ook een grote rol. Want hoe weet je zeker dat een reactie wordt veroorzaakt door het zien van een bepaalde kleur of door de betekenis die een kleur heeft in een specifieke cultuur? Betekenissen kunnen door culturele verschillen erg van elkaar afwijken. Zo zijn trouwjurken in Nederland vaak wit, terwijl in de Aziatische cultuur deze kleur veelal met dood en rouw wordt geassocieerd.
De perceptie van een kleur en de bijbehorende reactie ontstaat uit enkele factoren. Cultuur speelt hierbij een rol, maar ook de context waarin een kleur wordt weergegeven is van belang. Een grijs vlak op een donkere achtergrond wordt donkerder bevonden dan dezelfde kleur grijs op een witte achtergrond.
Door de complexiteit van deze materie is het voor onderzoekers moeilijk om hier betrouwbare uitspraken over te doen. Klopt een hart sneller door het zien van de kleur rood of komt het gewoon door een spannende date die de proefpersoon de avond ervoor heeft gehad? Een fysieke reactie kan zelfs veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een herinnering aan vroeger of aangeleerde ‘feiten’ zoals dat een rood licht betekent dat u moet stoppen.
De kleur rood is erg krachtig en roept over het algemeen veel emoties op. Het is dan ook de kleur van de liefde, maar ook de kleur van de waarschuwing. Enigszins aansluitend bij het thema liefde maakt de kleur rood je ook intenser en meer gepassioneerd. Je krijgt er zelfs meer eetlust van!
Doordat de kleur rood ook wordt gebruikt in bijvoorbeeld stoplichten om aan te geven wanneer we moeten stoppen, wordt deze kleur geassocieerd met urgentie. In de marketing wordt rood daarom ingezet om een sale aan te kondigen of mensen enthousiast te maken voor een bepaald product. Vanwege het feit dat de rode kleur eetlust opwekt, zou deze mooi kleur niet misstaan op het plafond boven de eettafel!
Geel is een felle kleur die goed de aandacht weet te trekken. De kleur geeft mensen vaak een gevoel van warmte, de zon geven we immers ook de kleur geel. Ook stimuleert geel mentale processen in de hersenen. De ogen moeten wel een extra inspanning doen bij het kijken naar de gele kleur, wat enigszins vermoeiend kan werken.
Geel wordt vaak ingezet om de aandacht te trekken, simpelweg omdat het een felle kleur is. De kleur staat ook bekend om ingezet te worden om consumenten een gevoel van jeugdigheid en optimisme mee te geven. Dit zou kunnen werken bij het kopen van speelgoed, om een voorbeeld te noemen. Geel is gewoon een kleur die ieders aandacht direct trekt. Als je jouw plafond er echt uit wilt laten springen, is geel een goede optie.
Blauw wordt over het algemeen gezien als een koude kleur. Het staat voor water, kalmte en rust. Daar waar de kleur rood de eetlust verhoogt, geldt voor blauw het tegenovergestelde. Blauw wordt vaak ingezet in kantoorgebouwen, omdat de kleur ook staat voor productiviteit.
De kleur blauw is ook een goede kleur om veiligheid te benadrukken. Niet voor niets werkte de Nederlandse politie jarenlang in blauwe kleding en hebben de sirenes bovenop ambulance, brandweer- en politieauto’s de blauwe kleur. Ook in woonkamers wordt blauw vaak gebruikt als kleur van het plafond, om de kamer een rustige uitstraling te geven.
Net als rood is oranje een kleur die ons waarschuwt. Het is de reden dat het stoplicht voor rood eerst op oranje gaat. Dan is het duidelijk dat je of nog even gas bij moet geven of af moet remmen. Maar oranje staat ook voor enthousiasme, opwinding en warmte. Natuurlijk is het ook de nationale kleur van Nederland!
Oranje zorgt voor vrolijkheid en wordt dan ook door bedrijven ingezet om positieve eigenschappen te benadrukken. Het is een felle kleur, waardoor het geschikt is om mensen te bewegen iets te kopen of zich in te schrijven voor een nieuwsbrief.
Groen is een frisse kleur die volop terugkomt in de natuur. Groen staat daarom ook voor gezondheid en kalmte. Het is bewezen dat mensen die in een groene omgeving werken minder snel gezondheidsklachten krijgen en minder vaak met depressie kampen. De kleur heeft dus daadwerkelijk effect op de gemoedstoestand van mensen.
Natuurlijk zijn er nog veel meer kleuren te onderscheiden. De beschreven kleuren zijn degene die het vaakst worden ingezet om mensen tot iets te bewegen of een bepaalde reactie teweeg te brengen. Maar hoe zet je kleur in om jouw interieur en het plafond een bepaalde uitstraling te geven?
Met de verschillende kleuren en bijbehorende effecten in het achterhoofd is het logisch om bij het kiezen van een kleur voor het plafond niet alleen te kijken naar de inpassing bij de rest van het interieur, maar ook de ‘communicatie’ van een kleur mee te nemen. De beste kleur is een combinatie van esthetiek (hoe ziet een kleur eruit) en boodschap (wat zegt een kleur?).
Waar jij voor gaat is een persoonlijke keuze. Wil je het plafond eruit laten springen? Dan zijn oranje en rood geschikte kleuren, mensen zullen door deze kleuren ongetwijfeld direct naar het plafond kijken. Maar misschien is blauw wel geschikter, omdat je jouw huis als een plek voor rust ziet? Met alle verschillende kleuren kun je vele kanten op!
Plameco is een erkende maker van hoogwaardige plafonds. Wij helpen onze klanten met het plaatsen van schitterende plafonds. Voor het creëren van een geweldige akoestiek tot het realiseren van een prachtig kleurenplafond, ben je bij de vakexperts van Plameco aan het juiste adres.
Benieuwd naar de mogelijkheden van een plafond met platen in verschillende kleuren? Neem dan vooral contact met ons op! We bespreken graag vrijblijvend de mogelijkheden met je. Bekijk ook onze website voor de nodige inspiratie!